Quinoa (spreek uit als kien-wa) lijkt op graan, maar is het niet. Het is een zaadsoort en daarmee ook glutenvrij. Quinoa is een volwaardig eiwit vol aminozuren (bouwstenen voor eiwitten). Belangrijk voor de ontwikkeling dus en een stuk 
gemakkelijker te verteren dan dierlijke eiwitten. Je bereid het eigenlijk zoals je ook rijst of couscous zou maken en het is een leuk alternatief voor havermout!

Nodig (vanaf 7,5 maanden):

  • 2 eetlepels quinoazaden of -vlokken
  • water en/of een beetje flesvoeding
  • ½ geraspte appel 
of een flinke scheut bio-appelsap
  • ½ peer
  • ieniemienie beetje kaneel
  • eventueel een druppeltje olie

Bereiden: 

Zet een pan op met daarin een laagje water en appel(sap). Doe hier de eetlepels quinoa bij. Kies je voor de quinoazaden? Breng het geheel dan rustig aan de kook volgens de gebruiksaanwijzing. De quinoa is pas gaar als het middelste witte puntje van het zaadje doorzichtig is. Kookt het te snel droog, voeg er dan nog wat water aan toe. De eerste keer mislukt het misschien, maar geef het niet op. Quinoa kook je op gevoel het beste! Kies je voor vlokken? Dan gaat het wat sneller en is het de kunst ervoor te zorgen dat het geen dikke brei wordt.

Was en schil de peer. Snijd in kleine stukjes. Halverwege het kookproces voeg je de peer toe zodat deze nog even zacht kan worden. Roer goed door elkaar. Voeg ten slotte nog een heel klein beetje kaneel toe. Uiteraard laten afkoelen, misschien nog wat Happy Delight-olie toevoegen en serveren aan tafel.

Enjoy!