Faq

faq

Zoveel ingrediënten, zoveel onderzoeken, zoveel voedselschandelen en zoveel meningen over voeding. Voor de drukke ouder is het maar wat lastig te achterhalen wat nu wel en wat niet goed is. Uiteraard zijn wij er ingedoken en ondanks dat ons doel vooral is te inspireren en bewustwording te vergroten, kunnen we ons voorstellen dat je wilt weten waarom we bepaalde dingen adviseren.

EASY PEASY | boek 01:

Jullie adviseren dat je het beste met vaste voeding kunt beginnen van 6 maanden maar ik heb gehoord dat je ook vanaf 4 maanden rustig kan starten met de eerste hapjes, hoe zit dat?

Steeds meer onderzoek toont aan dat te vroeg beginnen met hapjes, later gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van overgewicht of astma gerelateerde klachten. Over het algemeen is de fysieke ontwikkeling van je baby bij 6 maanden ook helemaal klaar voor de verwerking van vaste voeding

  • Zo is het grootste gedeelte van de ijzer voorraad waarmee een baby geboren wordt bij 6 maanden opgeraakt en dus klaar om aangevuld te worden uit voeding.
  • De enzymen die nodig zijn om vaste voeding te verteren zijn vanaf dan aanwezig en het spijsverteringstelsel is er dan helemaal klaar voor.
  • Het ‘kauw’ reflex wordt dan actief.

Wanneer je in de mogelijkheid bent, verklein je de kans op allergieën en versterk je het immuun systeem optimaal als je je baby de eerste 6 maanden alleen borstvoeding geeft.

Over dit onderwerp worden regelmatig nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Het advies varieert dan ook vaak tussen de 4 – 6 maanden qua ‘starten met de eerste hapjes’. Los van alle regels en adviezen is naar je baby kijken vaak het betrouwbaarste meetinstrument, hij is klaar voor vaste voeding als:

  • Het geboortegewicht verdubbeld is.
  • Hij of zij de nek stabiel kan houden en al een beetje kan zitten met ondersteuning
  • Hij of zij het interessant vindt als anderen aan het eten zijn.
  • Zijn of haar mond al zelf open doet als er een lepel zijn kant op komt.

Jullie adviseren te beginnen met groentehapjes in plaats van fruithapjes. Ik heb gehoord dat het niet uitmaakt met welke van de twee je begint. Hoezo zijn jullie hier zo stellig over?

Juist deze eerste fase is zo ontzettend belangrijk voor de smaakontwikkeling (sterker nog het is aangetoond dat smaakontwikkeling al in de baarmoeder begint!). Je doet je kind (en ook jezelf) er dus een enorm plezier mee om juist nu zoveel mogelijk verschillende smaken aan te bieden. Fruit is zoet net als (moeder)melk en vindt bijna elk kind direct lekker (we hebben van nature allemaal een vrij zoete voorkeur). Groente is vaak juist wat bitter van smaak. Wanneer je hier dus mee begint, went je kleintje – juist in een fase dat ze hier voor open staan – aan deze minder zoete smaken. Je verkleint hiermee dus de zoete voorkeur en je vergroot de smaakontwikkeling van een breder smakenpallet. Specifiekere opbouwschema’s vind je in het boek.

Jullie zijn erg stellig over het vermijden van suikers en zoetstoffen voor baby’s en kinderen (en volwassenen), zo erg is het toch allemaal niet?

Klopt, hier zijn we nogal stellig over. Wat de precieze werking van suiker en zoetstoffen op het lijf (van je kind) is, komt in het boek uitgebreid aan bod.

En nee, met een beetje suiker is niet direct iets mis. Probleem is alleen dat het inmiddels allang niet meer bij een beetje blijft. Ondertussen groeit het aantal onderzoeken over de negatieve effecten van suiker met de dag waarin verbanden worden aangetoond met overgewicht, diabetes type 2 en verslavingsgevoeligheid. Wat het probleem groter maakt, is enerzijds dat er tegenwoordig in zoveel producten suiker en/of zoetstoffen worden toegevoegd (de hoeveelheid die wij en onze kinderen binnenkrijgen is dus lastig te overzien) en anderzijds de samenstelling en soort van toegevoegde suikers voor ons lijf schadelijk is (o.a. high fructose corn syrup). Naast de directe negatieve gevolgen voor de gezondheid heeft het ook nadelige gevolgen voor de smaakontwikkeling: wen je teveel aan (chemische) zoete smaak, dan vinden kinderen andere dingen minder snel lekker. Wij zeggen daarom – zeker voor de allerkleinsten – waarom met iets beginnen waar ze zelf nog niet om vragen en het zéker niet nodig hebben!

Waarom adviseren jullie kinderen minder brood te laten eten?

Wij zijn niet ‘tegen’ een gewone (volkoren) boterham. Dat vooropgesteld. Toch is brood (meestal gemaakt van tarwe) tegenwoordig vaak enorm geraffineerd door grootschalige productie en de kunstmatige toevoegingen om het brood zachter, verser en langer houdbaar te maken. Dit maakt brood minder voedzaam dan andere ongeraffineerde graansoorten. Nu kun je natuurlijk kiezen voor meer volwaardige broodsoorten (denk aan spelt, desem, etc.). Toch blijft het zo dat brood een behoorlijke invloed op de bloedsuikerspiegel heeft én we gewend zijn het te beleggen met spullen die zo mogelijk nog meer bewerkt zijn zoals; smeerkaas, leverworst, chocopasta en vruchtenhagel.

Nogmaals (dat schrijven we ook in ons boek): met hier en daar een boterham is niet zoveel mis. Met onze enorme broodcultuur, waarin zowel het ontbijt, als de lunch, als het tussendoortje uit een broodmaaltijd bestaat, krijgen we er allemaal wel iets teveel van binnen. Wij zeggen: zonde! Deze maaltijden kun je met veel meer variatie invullen en daardoor zorgen voor een verhoogde inname van verschillende voedingsstoffen.

Er is zoveel tegenstrijdig onderzoek over voeding bekend, hoe bepalen jullie wat waar is en wat niet.

Om te beginnen is ons doel niet om aan te tonen wat allemaal ongezond is en wat niet. We hebben met ons boek willen inspireren om gezond koken leuk te vinden en je te helpen met het maken van bewuste keuzes voor meer variatie en goede alternatieven. Waarbij onze focus ligt op wat allemaal wél kan en goed voor je is.

Natuurlijk kijken we heel kritisch naar de onderzoeken en bronnen die we tegenkomen. We zien het als een uitdaging om ook zelf steeds weer te leren van allerlei nieuwe inzichten. We zien dat alleen ook breder waarbij we ‘logisch nadenken’ en ‘kijken naar de natuur’ net zo belangrijk vinden als ‘wetenschappelijk onderzoek’. Zo worden veel onderzoeken niet op een betrouwbare manier opgezet of financieel gesteund door grote voedselfabrikanten. Voedselfabrikanten hebben helaas vaak andere belangen die zwaarder wegen dan de gezondheid van jou en je gezin. Voeding en alles wat we erover weten, blijft echter een terrein dat continue in ontwikkeling is. Wij volgen het op de voet en maken daarbij altijd een zorgvuldige afweging hoe en wat we brengen als Easy Peasy boodschap.

EASY PEASY FAMILY | boek 02:

Is dit tweede boek ook geschikt voor volwassenen (eventueel zonder kinderen)?

Zeker! Hoewel we ons ook met dit tweede boek richten op ouders (en hun familie) met kinderen in de basisschool-leeftijd hebben we geprobeerd om de recepturen redelijk ‘volwassen’ te houden. Dit omdat wij erin geloven dat kinderen dit best aankunnen. Ze zullen misschien niet alles even snel en al op iedere leeftijd opeten, lekker vinden en willen proberen maar vaak kunnen kinderen al veel meer ‘aan’ dan hun ouders denken. Dus ja, wij zijn er helemaal van overtuigd dat ook volwassenen zonder kinderen heel veel recept-inspiratie uit ons boek kunnen halen!

Op een schaal van 0 – 10, hoe rigide is dit boek als het gaat over 100% suiker-, zuivel-, gluten vrij en superfoods proof?

Easy Peasy is qua toon en insteek nooit rigide of belerend. We proberen altijd te kijken naar wat je wel kunt doen in plaats van niet mag doen. Toch waren we over sommige dingen in boek 01 vrij stellig. Bijvoorbeeld over suiker: doe maar niet. In dit tweede boek hebben we in de basis een vrij duidelijke mening (en die vertellen we je ook) maar begrijpen we ook dat bij het opgroeien van je kinderen ook hun wereld en alles wat daarbij komt kijken groter wordt. Daar is dit boek juist voor bedoeld. En dus vertellen we je iets over de voor- en nadelen van bijvoorbeeld suiker. Kun je sommige recepten ook gluten vrij bereiden en strooien we hier en daar met superfoods. Maar boven alles hebben we een boek willen maken dat voor iedereen toegankelijk is of je nu op zoek bent naar een volledig nieuw eetpatroon voor je gezin of enkel wat healthy inspiratie.

Hoe denken jullie over zuivel?

Vooral vanwege het huidige productieproces van koemelk/zuivel en de last die toch vrij veel mensen ervaren met de vertering ervan raden we aan om het met mate te gebruiken en sowieso alle gekleurde, gezoete en 0%-varianten te vermijden vanwege de zoetstoffen en suikers.

Wel is het zo dat – zeker kinderen in de groei -voldoende calcium nodig hebben. Als je zuivel helemaal vermijdt moet je je calcium wel ergens anders uithalen. Dat kan uit andere plantaardige bronnen, maar vraagt wel om een heel bewust eetpatroon en zelfs dan is het een uitdaging omdat je wel heel veel groene groenten, noten en zaden moet eten om aan dezelfde hoeveelheid te komen. Met een beetje zuivere yoghurt, kwark of biologische melk op zijn tijd is dus niets mis, maar overdrijf het vooral niet. Het idee van elke dag 3 glazen melk en een bak vla als toetje voor onze botten is inmiddels echt achterhaald. Als je wél voor koemelk kiest, kies dan biologisch en ga voor de halfvolle of volle variant.