Hoe run je de beste horecazaak?

Laat me raden: jij runt een horecazaak en vraagt je af hoe die beter kan. Je vraagt je af of dé horecageheimen verborgen liggen in een nieuwe vrieskist van XXLhoreca, of dat er toch echt iets meer voor nodig is (al helpt zo’n mooie XXLhoreca vrieskist wél ontzettend). Gelukkig is dit artikel er, en gaan we samen door alle ins-en-outs heen die je moet weten voor het runnen van de beste, leukste horecazaak van jouw stad of dorp. Laten we gaan kijken; waar wacht je nog op? 

 

Ideetje

 

Wat is het idee van jouw horecazaak? Hoe zou je jouw restaurant, bar of bowlingbaan met dinermogelijkheden omschrijven in één zin? Die zin is je concept, en dat is dan weer van vitaal belang voor het runnen van een succesvolle horecazaak. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je horecazaak is en/of moet worden, en daar ook naartoe streven. Als er een duidelijk concept is kan je namelijk alles daaruit laten voortvloeien, van je branding en marketing tot de thematisering van de inrichting van je restaurant of bar (of bowlingbaan!). Neem hier je tijd voor; jouw droomconcept hoeft niet in een dag bedacht te worden. Het mag even sudderen. Zolang je maar onthoudt dat alles goed is, en dat je niet een enorm uniek concept hoeft te bedenken om een Unique Selling Point te hebben. Een cocktailbar die mensen trekt door gezelligheid en kwalitatief goede cocktails is net zo waardevol en tof als een gave themabar met elk detail uitgedacht, elk op hun eigen manier. 

 

Uitvoering

 

Dus, je hebt het concept, je hebt die vrieskist van XXLhoreca, je hebt een prachtig gethematiseerde inrichting en een cocktailkaart waar je ‘U’ tegen zegt. Nu is er nog één iets nodig om je zaak écht (nieuw) leven in te blazen. Kan je zeggen wat het is? Juist, je team. De mensen die jouw zaak draaiende houden zijn het allerbelangrijkst, en moeten door hun bazen en managers heel goed behandeld worden. Wat betekent dat? Goede, consequente betaling, een veilige werksfeer en ondersteuning waar nodig, ook in conflicten met klanten, om maar een paar dingen te noemen. Wanneer je je team goed behandeld en zij zich fijn voelen gebeurt er namelijk nog iets; de hele sfeer van je zaak verbetert. Mensen komen terug omdat er een gezellige sfeer hangt. 

 

Je concept en je team, meer heb je niet nodig! Nou, ja, nog wel een paar dingetjes, maar dat zijn toch wel de belangrijkste twee. Veel succes!